Támogatóink

Támogatóink
2019 évben sikeresen pályáztunk!

2015. április 16., csütörtök

Fogyatékkal élő emberek élete, hétköznapjai, rendezvényei – diákszemmel című pályázatunkra érkezett alkotások

Különdíj
Erdődi Nóra:
Barátság

Emlékszem, mikor először láttam őt, ott, a kerekesszékben ülve, nem tudtam másra gondolni, csak arra, hogy szegény, milyen rossz lehet neki. Ő csak nézett rám, mosolygott, bár, mintha láttam volna valami mást is a szemében. Nem is tudom, pontosan mit.
Mikor másodjára találkoztunk, az utcán elhaladva egymás mellett, kicsit megbámultam, meg gondoltam, hogy jaj, szegény, de nem is méltattam figyelemre igazán.
Bevallom, még harmadjára sem foglalkoztam vele.
De azután, amikor egy nap az iskolában pillantottam meg, már hirtelen felkeltette az érdeklődésemet.
- De, végül is, mindegy - gondoltam magamban, és már mentem is tovább.
Viszont, az még ennél is érdekesebb volt, mikor a biológia tanárom helyett az osztályfőnököm lépett be az ajtón, sarkában a kerekes székes lánnyal.
Kiállt az osztály elé, s mondta, hogy mostantól lesz egy új osztálytársunk, a kerekes székes Ági.
Ági egyébként egész csinos volt, hosszú, szőkésbarna hajával, meg a szürke szemével. Még a stílusa is jó volt.
- Sziasztok! – biccentett egy aprót.
Ekkor egy kicsit még jobban megsajnáltam. Elvégre, az osztályunk nagy része nem túl elfogadó. Ha egy ember túl kövér, túl magas, vagy éppen túl alacsony már bántják is az illetőt. Elég pár apró megjegyzés, és már rosszul is érzi magát az ember. Az osztályfőnökünk ez után kijelölte, hogy vezesse körbe Ágit valaki az iskolában, és már itt sem volt.
Ági először bizonytalanul nézett körbe, mire fölálltam, és odavezettem az asztalom mellé.
- Majd szünetben körbevezetlek, jó?- kérdeztem tőle, mire rám nézett a kibontott haja alól, majd bizonytalanul elmosolyodott.
- Köszönöm-mondta. Ebben a pillanatban megérkezett a biológia tanárunk, úgyhogy visszafordultam a tábla felé.
Amikor végre kicsengettek, fölálltam, hogy megkezdjem a körbevezetést. Ekkor valaki megszólalt.
- Na, a két lúzer máris összefogott-ez Erik volt, az osztályunk „nagymenője”.
Én már megszoktam, hogy így szólítanak, de Ági miatt kissé aggódtam, hiszen, még csak most jött. De, amint lenéztem a lányra, rájöttem, hogy valószínűleg megszokta az ilyen kulturálatlan embereket. Így indultunk el föltérképezni az iskolát.
Miközben mindenfélét magyaráztam, föltűnt, hogy csak a tanárok köszönnek neki, és miközben rápillantanak, és valószínűleg csak az jut eszükbe, hogy milyen letargikus dolog a rokkantság/Ami persze igaz, de nem hiszem, hogy túlságosan is jólesne Áginak az, ha mindig sajnálják/.
Így miközben beszéltem, eldöntöttem, hogy Áginak vele egykorú barátok kellenek. És azt is, hogy én leszek az első.

*8 hónappal később*

- Ez is elérkezett. Az utolsó évünk a gimnáziumban.- ilyen, és ehhez hasonló gondolatokkal sétáltam be Ágival az iskolába.
Mióta elhatároztam, hogy segítek Áginak beilleszkedni, azóta mi is nagyon jó barátnők lettünk. Sok mindent megtudtam róla, és ő is sokat megtudott rólam. Jóba lettünk, és az anyukája már megengedi, hogy ketten járjunk a városba is. Ami azért nagy lépés, mert eleinte csak náluk találkozhattunk, de az anyukája már bízik bennem. Időközben a nyár nem, hogy szétválasztott bennünket, hanem inkább megerősítette a barátságunkat. Eddig nem igazán voltak barátnőim, úgyhogy most nagy felüdülés, hogy végre van egy „bizalmasom”, és egyben nagyon jó barátnőm.
Megtudtam, hogy ő eddig magántanuló volt, csak az anyukája szerint barátokra volt szüksége. Remélem, én jó barátja vagyok.
Mióta megismerkedtünk, mondhatom, ő a legerősebb ember lelkileg, akivel valaha is találkoztam. Neki aztán kell /illetve van is/önbizalom, az biztos!
Szóval, amint beléptünk az osztályba, már kezdődött is káosz. Az osztályfőnök megkezdi a köszöntést, az osztálytársaink még együtt sztorizgatnak elmélyülten, mindenki köszönti a másikat, és ez mind nem is volna baj, ha nem lenne éppen óra. Szóval csak egy szokásos hétfő reggel.

Miután vége lett az óráknak, mozgássérült barátnőmmel haza mentünk, tanultunk/lassan itt az érettségi, szóval jó lenne valamit tudni is…/majd beszéltünk kicsit skype-on.
Ági egyébként jól volt, csak nagyon elfáradt. Hát, ezt el is hittem neki, ugyanis nekem is majd’ lecsukódott a szemem, úgyhogy gyors elköszöntem.
Vacsoráztam, és már aludtam is…

*Június*

Ez a tanév olyan gyorsan eltelt, mint még soha. Kicsit úgy éreztem, mintha gyorsvonatra szálltunk volna, ami 3 óra helyett 2 óra alatt is odaér. Bár lehet nem ez a legmegfelelőbb hasonlat, de a lényeg ugyanaz. Mindenképp.
Ebben az évben rengeteget viccelődtünk, szomorkodtunk, tanultunk és hajráztunk az érettségi előtt. Majd mikor sikerült ünnepeltünk. Így telt hát ez a tanév. Érettségi kipipálva, ünneplés kipipálva, szomorkodás kipipálva, búcsú… hát, ez viszont még nincs rendezve. Nem volt valami nagy kötődésem az iskolához, de azért mégis. Csak ide jártam négy évig. Csak itt nőttem fel. Szomorú, de hát mit tehetnék? Egyszer sajnos mindenkinek fel kell nőnie.
A szüleimtől való búcsúról ne is beszéljünk.
Az egyetlen vigaszom, hogy Ágival együtt megyünk az egyetemre is. Budapestre megyünk szociológia szakra. Biztos vagyok benne, hogy nagyon jó lesz, csak azért Pest nagyobb, mint Kecskemét, így lesz egy kis félnivalónk is. De, az azért sokat segít, hogy Ági bátyja is Budapesten él. Barátnőm szülei egyébként sem engedték volna, egy olyan helyre ahol nem ismernek legalább még egy embert rajtam kívül. Amit, természetesen megértek, hisz Ági mozgássérültsége miatt sok mindenben korlátozott. Szomorú lesz itt hagyni valamit, és boldogság lesz elkezdeni valamit.

De egy biztos: már nem mennék el Ági mellett az utcán…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése